Poradnik

Skuteczność kanałów komunikacji – co najlepiej działa?

Jeśli Twoja firma wystawia dużo faktur z odroczonym terminem płatności, to z pewnością zadajesz sobie pytanie jak efektywnie dopilnować obiegu dokumentów z kontrahentami. Jak pilnować swoich należności efektywnie, kiedy i których kanałów komunikacji użyć i co potrafią voiceboty?

Na nieopłaconą w terminie fakturę większość firm reaguje mailem. A czym jest reputacja domeny? 

Obrazek wart więcej niż tysiąc słów, więc poniżej screen naszych statystyk.

Wysyłka dużych ilości maili nie pozostaje bez echa. Serwery, z których prowadzone są wysyłki maili, szczególnie w dużych ilościach, są monitorowane przez serwery operatorów pocztowych. Jeśli któryś serwer zaczyna wyglądać podejrzanie, wiadomości od niego mogą zacząć przechodzić przez filtry antyspamowe albo zostać zablokowane w ogóle. To głównie dlatego czasem wiadomości w drodze do adresata „znikają”.

Dla reputacji domeny najważniejsze są odbicia twarde (hardounce) i spam. Do odbić twardych zaliczają się błędne adresy e-mail i należy je niezwłocznie usunąć z bazy, bo kilkukrotna wysyłka wiadomości na błędny adres może zakwalifikować serwer jako podejrzany i ograniczyć dostarczalność maili.

Spam wszyscy znamy z własnego doświadczenia ☺ Każde zakwalifikowanie wiadomości do tego foldera jest rejestrowane i wpływa na wizerunek serwera, z którego wiadomość została wysłana. W kontekście skuteczności kanałów komunikacji w procesach kontroli należności warto zdawać sobie z tego sprawę. Przypominajki o płatnościach są jednymi z najchętniej oznaczanych właśnie jako spam, co wpływa na obniżenie dostarczalności kolejnych maili. 

Jeśli decydujesz się na wysyłkę maili to warto analizować statystykę serwera, na bieżąco usuwać błędne adresy e-mail z bazy, a jeśli serwery zakwalifikują Cię na listę Blacklist, trzeba skontaktować się z administratorem takiego serwera z prośbą o usunięcie wpisu.

Najbardziej skutecznym narzędziem w kontroli należności jest telefon, bo rozmówca musi tu i teraz powiedzieć czy dostał fakturę, albo kiedy zapłaci. Rozmowa z drugim człowiekiem, albo maszyną, o czym piszę dalej, zawsze pozostawia po sobie ślad, któremu nie dorówna e-mail i będzie to widać w statystykach płatności. Im większy nacisk kładziony jest na telefon, tym zwyczajnie krócej firma czeka na pieniądze.

Tylko połączenia telefoniczne zajmują dużo czasu, bo trzeba znaleźć dane kontaktowe i dotrzeć do odpowiedniej osoby. Częste nieodebrane połączenia obniżają efektywność procesu, generują dodatkowe koszty a same rozmowy często obciążają psychicznie pracowników, którzy z reguły niechętnie prowadzą takie rozmowy. W jaki sposób obniżyć koszty i zorganizować proces efektywnie?

Wdrożnie usługi contact center poprawi płynność pracy i obniży koszty pojedynczych połączeń. Dodatkowo, jeśli kilka prób połączeń nie przyniesie rezultatu, z poziomu panelu można zaplanować wysyłkę wiadomości e-mail czy sms.

Ale czy przypominać musi człowiek? Rozwój asystentów głosowych pozwolił na stworzenie voicebotów, czyli sztucznych rozmówców. Zaawansowanie rozmowy, którą jest w stanie taki asystent prowadzić jest jeszcze na podstawowym poziomie, ale wystarczającym do poprowadzenia najbardziej żmudnych i powtarzalnych fragmentów procesu. Asystentów można używać np. do zebrania danych kontaktowych do działów finansowych, przekazania prośby o odpowiedź na maila czy prostego przypomnienia o płatności.

Kim jestem s
Przedsiębiorca, licencjonowany doradca inwestycyjny (licencja KNF nr 436), tata.

Zatorami płatniczymi zajął się z potrzeby. Dla siebie. W poprzedniej firmie, której był wspólnikiem, były problemy ze ściągalnością należności. Kilka rozmów z Klientami, którzy prowadzili swoje firmy i te same problemy. Częste narzekania na zatory płatnicze. I tak, z potrzeby, narodził się Monitoring Płatności.

Od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej
© Monitoring Płatności | Strona zaprojektowana przez PatrykDomanski.design